Viktigt med snygg och tydlig webbsida

Om man har ett eget företag är det oerhört viktigt att ha en webbsida. Den ska vara både informativ, lättnavigerad och snygg för att locka många besökare. Det är också av största vikt att den är optimerad för sökmotorer som Google och Bing så att man får så många relevanta besökare som möjligt. Som företagare eller frilansare vill man ju attrahera kunder.

Layouten ska vara enkel men snyggresponsive-1622825_960_720

All information ska vara lättillgänglig. Det ska ta så få klick som möjligt att hitta grundläggande information som kontaktmöjligheter, vilka tjänster som erbjuds, eventuellt tidigare nöjda kunder och kanske en portfolio. Därför är det viktigt att organisera all information som publiceras på webbsidan. Använd rubriker och underrubriker för att skilja på olika typer av information. Kontaktvägar ska gå att hitta direkt, till exempel genom att ha en länk tydligt synlig på startsidan eller genom att ha kontaktinformation i sidhuvud eller sidfot.

Undvik alltför många bilder, videor eller animationer. Till viss del kan olika mediatyper hjälpa till med att rama in den information som presenteras, men det är viktigt att bara ladda upp sådant som är relevant och nödvändigt. Webbsidor som tar lång tid att ladda får sällan många besökare och man bör ha i åtanke att videoklipp och animationer kan bestå av åtskilliga megabyte data.

Tips vid sökmotoroptimering

Alla texter som publiceras på sidan ska vara optimerade för sökmotorer. De ska alltså vara utformade på så sätt att sökmotorer förstår vad webbsidan handlar om. Då ökar chansen att hittas av eventuella kunder och andra intresserade och man får inte bara mer trafik – trafiken är också relevant, vilket är oerhört viktigt.

Man kan inte vara optimerad för allt så det gäller att välja ut nyckelord och nyckelfraser som förekommer ofta på webbsidan. Driver man en översättningsbyrå kan man exempelvis välja att optimera för “översättning”, “billig översättning”, “snabb översättning”, “översättning svenska engelska” eller andra varianter. Är man osäker på vilken fras eller ord som passar bäst går det att använda olika sökmotorverktyg för att kolla hur ofta personer söker efter ett visst ord.